torsdag 31 december 2015

Planer och mål 2015 - Hur gick det?

Jag började året så fint med att sätta upp mål för båda hundarna, sen har det gått så där med att följa upp det under året. Dock ska jag göra en utvärdering här och sedan försöka göra bättre uppföljningar under 2016. Framsteg har vi i alla fall gjort och det ska så klart dokumenteras :) 


Miqro, den lilla divan hade som mål att:
[ X ]  Bli klar med klass 1 i hopp och agility
[ X ]  Lära in nya tricks
[     ]  Bli klar med  momenten i lydnadsklass 1
[ X ]  Tävlingsdebutera i rallylydnad
[     ]  Träna specialsök

Viktiga hållpunkter:
7/2 2015:  Tävlingsdebut i rallylydnad. 85 poäng och godkänt!
11/4 2015: Dubbeltävling i nybörjarklass i rallylydnad. 86 och 87 poäng och klara i nybörjarklassen!
10/5 2015: Debut i fortsättningsklassen i rallylydnad. 2:a plats med 82 poäng i regn och lera!
30/5 2015: Sprang in sista pinnen i agility 1!
7/6 2015: Dubblerad fortsättningsklass i rallylydnad. 85 och 87 poäng och klara i fortsättningsklassen!
11/7 2015: Dubblerad fortsättningsklass i rallylydnad. 100 och 76 poäng.
9/8 2015: Dubblerad fortsättningsklass i rallylydnad. 95 och 98 poäng och känner mig färdig att gå vidare.
30/7 2015: Äntligen kom sista pinnen i hopp 1!
19/8 2015: Tävlade lydnad på KM. Det gick så där. Jag hjälpte till för mycket men Miqro var duktig.

Slutord:
När vi blev klara i både hopp och agility klass 1 gick luften ur oss båda. Vi har kämpat och kämpat under året, framförallt i och med Stjärnskottssatsningen i klubben, och vi har verkligen gjort stora framsteg i agilityn! Jag trodde inte att vi kunde bli snabbare än vi var men det kan vi och det har vi blivit - jättekul! Nu fortsätter vi i klass två på allvar till våren.
Tricksen har blivit lite lidande. Det är svårt att veta vad jag ska lära in. Visst har vi lärt oss några småsaker men inte så avancerat. Miqros favorittrick är att hämta saker, att hämta typ allt...
Tävlingslydnadskarriären ger vi nu upp helt. Varken Miqro eller jag har tålamodet att finslipa på det sätt som behövs för att klara tävling. Vi lattjar hellre och fortsätter med rallyn. 
Rallylydnaden kommer vi att fortsätta med. Just nu kämpar vi med alla positioner som kommer med avancerad klass; vänster fot, höger fot och framför, det är jättesvårt att förstå säger Miqro! 
Specialsök är en annan sak vi givit upp. Vi har testat några gånger på kul men det är inget jag tänker satsa vidare på, även om jag märkt att Miqro är duktig på det och tycker att det är kul. Eventuellt om husse vill lära sig och köra det med Miqro men det får vi se :) 

Nya mål 2016:
* Få minst två pinnar i agility (hopp eller agility spelar mindre roll)
* Fokusera mer på tricks
* Bli klar i avancerad klass i rallylydnad
* Få mer stadga i alla moment, oavsett gren


Myzaq, lillkillen, hade som mål att: 
[     ]  Ta pinne i hoppklass
[ X ]  Tävlingsdebutera i rallylydnad
[ X ]  Lära in nya tricks
[ X ]  Klara hundmöten utan att bry sig
[ X ]  Kunna vara trygg i olika miljöer

Viktiga hållpunkter: 
11/7 2015: Tävlingsdebut i nybörjarklass i rallylydnad med två diskade rundor
30/7 2015: Officiell tävlingsdebut i agility med 2 rundor med felfritt på hinder (tidsfel) och en disk
9/8 2015: Dubblerad nybörjarklass i rallylydnad och vårt första godkända resultat! 77 och 63 poäng
För höstens tävlingar hänvisar jag till http://hundlivmed3m.blogspot.se/

Slutord: 
Myzaqs utveckling under 2015 gick inte alls som jag hoppats. Vi behövde lägga mycket mer tid än planerat på miljöträning och träning att klara pressade situationer. Ett tag var jag så frustrerad så jag var på väg att ge upp men till slut började det vända. 
Agilityn var först läskig, allt var läskigt. Han ville inte göra nånting och inte ta nån belöning. Till slut skiftade jag fokus och vi hade bara roligt. Han fick springa och springa och då började det släppa. Belöningen får vara godis och jackpotbelöningen är att hoppa upp i min famn. Det verkar funka rätt bra för han har gjort framsteg i glädjen och tuffheten på agilityplanen. Målet är att kunna belöna med kamp men det får komma när det kommer. 
Rallylydnadskarriären började inte så bra men i och med en godkänd runda fick jag lite hopp och förmodligen fokuserade jag fel för sen gick det bara sämre och sämre... Även där fick jag styra om och fokusera bara på glädje så nu kör vi små moment och delar på promenaderna och då är det roligt.
Han är rolig att tricksa med och även om jag har dålig fantasi med honom också så är det lättare än med Miqro, jag menar, han har ju inte riktigt samma repertoar ännu...
Vad gäller hundmöten måste jag väl säga att han inte helt har uppnått målet. Dock är det med lite annan energi han möter andra hundar nu än innan. Innan var det av rädsla och oro han skällde men nu är det mer av förväntan och att han ska "säga till". Det är svårt att sluta när man har börjat men vi jobbar på det ;) 
Miljöbiten vågar jag säga är klar. Han är otroligt trygg i olika miljöer så länge jag inte ställer några krav på honom. Att vara med i konstiga miljöer är inga problem vilket är skönt! När han i december stod mitt i gången bland rasmontrarna på Stora Stockholm och tricksade kände jag verkligen att vi kommit långt i hans miljötrygghet! 

Nya mål 2016:
* Ta pinne i hoppklass
* Bli klar i nybörjarklassen i rallylydnad
* Klara av tävlingsmiljöer
* Träna med glädje för både matte och hund


Nu ser vi fram emot ett nytt år där jag förhoppningsvis har två duktiga tävlingshundar med mig ut på banorna. Vi ses! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar