tisdag 15 september 2015

Slalom och avancerad klass

Det har varit mycket tävling ett tag nu och inte så mycket strukturerad träning. Idag var jag dock på klubben och tränade slalom med Myzaq. Han var supertaggad och kom ihåg hur slalom gick till. Jag behövde bara peka så for han in genom portarna. Målet är så klart att han ska klara det själv men att han kan studsa in och vara glad är ett bra steg på vägen. Lycklig matte! Balansbommen låg lågt också eftersom någon förmodligen tränat running contacts på den. I ena änden stod två stolpar vid kontaktfältet. När vi sprang åt det hållet där stolparna stod sprang han hela bommen men när vi sprang åt andra hållet hoppade han av strax innan kontaktfältet. Mycket intressant tyckte jag och insåg att stolparna gjorde mycket och jag kanske får använda såna i båda ändar om jag ska träna bommen framöver. Sen gjorde vi inte så mycket mer men vi hade kul och slutade när vi var på topp. Ser fram emot nästa träningstillfälle med min lilla råtta och vill gärna se om han presterar lika bra med andra hundar i närheten...
Det här vill vi komma ifrån men det får gärna bli
Myzaqs belöning efter utfört uppdrag.

Förra veckan testade jag lite avanceratskyltar i rallylydnad med Miqro. Jag trodde ju att starten i avancerad klass låg långt fram men det kanske inte är så avancerat som jag tror... Det lilla jag testade med Miqro förra veckan fixade vi galant utan att behöva träna speciellt många gånger. Jag har även under promenader testat i korta perioder att Miqro gått fot på höger sida och han börjar förstå det också. Jag måste testa lite till och lite mer strukturerat alla skyltar men sen måste jag nog testa att starta honom i avancerad klass innan det blir vinter, tror jag :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar