måndag 8 juni 2015

Fotposition med Myzaq och stabilitet med Miqro

De senaste dagarna har vi "småtränat" lite rally. Dock har jag haft i åtanke vad hundarna ska lära sig så lite strukturerat har det ändå varit. Idag var Myzaq och jag på klubben och tränade ordentligt. Vi tränar fortfarande mest på att ha kul men fotpositionen börjar sitta riktigt bra nu. Han har så snygg fotposition! Att ta steg framåt och han följer med är inga problem, att svänga till höger är inga problem, att svänga till vänster funkar upp till ett halvt varv innan han tappar bort bakdelen. Att sitta framför funkar så vi tränar vidare. Jag fokuserar på fotpositionen och att han ska lära sig att följa mig oavsett vad jag gör. Parallellt tränar jag på att sitta framför och så måste jag väl börja träna på ligg och stå också kanske... Jag råkade nämligen anmäla Myzaq till sin första tävling om en månad. Den 11 juli gör han sin debut i nybörjarklass i rallylydnad. Det blir spännande och nu har vi verkligen ett mål att träna mot :)

Med Miqro fortsätter jag att främst nöta "stå" och jag ska backa i den träningen och lära om från början så att han lär sig att stå utan att trampa runt. Han ska också få lära sig ställande under gång för i höst ska han få tävla lydnad med Amanda. Jag vill inte tävla i lydnad men det vill Amanda och jag är helt säker på att Miqro skulle tycka att det var kul så hon ska få göra det :) Det enda momentet han inte kan är just ställande så det blir hårdträning på det under sommaren. När jag känner att han är stabil i ställandet ska vi börja träna inför avancerad. Den 11 juli ska Miqro och jag göra två rundor till i fortsättningsklassen. Målet då är att få över 90 poäng och ingen "fel övning". Det känns som att vi borde kunna klara det om vi tränar på stabilitet fram till dess.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar